Què és survival horror?

El survival horror és un sub-gènere d’aventures a dins del món dels videojocs orientat a crear por i tensió en el jugador. El seu equivalent en el món del cinema seria el gènere de terror, el thriller de misteri, i similars.

Este tipus de videojocs és caracteritza per situar als jugadors en contextos de tensió, perills i amenaces, contant amb pocs recursos per a fer-hi front. Tal i com prega esta etiqueta anglesa, la supervivència i el terror són dos elements protagonistes en este tipus de jocs.

Dintre del món de l’art i l’entreteniment, i com també ha passat al món del cinema, este tipus de gènere d’aventures s’ha anat conreant un gran èxit entre la gent, variant i canviant segons l’època i els avenços tecnològics.

 

Un poc d’història:

El gènere del terror en el món de l’entreteniment electrònic data de molt abans de la encunyació i de l’eixida dels primers exponents etiquetats en este gènere.

Així, el primer videojoc que podria ser classificat com a survival horror, ens va vindre de la mà de la companyia nord-americana Dynamix Inc. El seu nom fou Project Firestart, i va eixir el 1989 per al primer ordinador personal Commodore 64.

Aquesta fou la portada del primer survival horror. Resta dir que al primer colp d’ull ja es pot vore que la criatura de la coberta recorda molt a l’Alien d’H.R. Giger.

A pesar de les limitacions tècniques que oferien aquells primers ordinadors personals, el videojoc conté, exceptuant la presència de puzles/reptes intel·lectuals, tots els elements que després voríem als famosos títols dels 90 que farien popular este gènere.

Computadora personal Commodore 64 amb els seus principals perifèrics. En aquesta plataforma es va experimentar la primera experiència que hui en dia es defineix com a survival horror.

Sobres a on es contenien els dos disquets de Project Firestart, a dins de la caixa del joc original.

El joc fou distribuït per la coneguda companyia d’entreteniment electrònic Electronic Arts (EA), presentat en dos disquets de 8 polzades de doble cara. Però, el títol no va gaudir de massa reconeixement ni vendes a la seua època.

Cal recordar que, en el futur, EA també serà l’encarregada de distribuir i donar finançament a Dead Space (2008), títol que va retornar al survival horror a la primera categoria, després d’una notòria davallada de jocs d’este estil a les grans plataformes de videojocs.

Les experiències d’este tipus d’entreteniment electrònic es tornarien a veure, ja d’una forma més profunda, amb el títol de l’extinta companyia francesa Infogrames i el seu primer Alone In The Dark, el qual va eixir per a ordinadors personals el 1992, i que funcionava a través del sistema MS-DOS.

Este joc presentava ja totes les característiques típiques del susdit gènere, i es presentava al món com una aventura tridimensional inspirada en l’univers del famós escriptor nord-americà de terror còsmic Howard Phillips Lovecraft.

Coberta espanyola d’Alone in The Dark.
– Extreta de Mobygames.com

Coberta Americana d’Alone In The Dark.

 

 

 

 

 

 

 

 

Però, la màxima popularitat d’este tipus de jocs no arribarà fins l’eixida, a l’any 1996, del japonès BIO HAZARD produït per la famosa companyia Capcom (Street Fighter, Megaman, Ghost and Goblins…), la qual va presentar una obra bàsicament idèntica a Alone In the Dark, però amb un aspecte gràfic moltíssim més realista que el títol d’Infogrames. Aspecte gràfic que el va posicionar com un dels primers videojocs en 3D més impactants de la seua època, fent-li la competència al mateix Tomb Raider.

Cartell propagandístic de Bio Hazard al seu país d’origen, Japó.

Coberta original de la caixa del videojoc Bio Hazard.

 

 

 

Què quin joc era este Bio Hazard? Doncs ni més ni menys que el famós Resident Evil. La divisió americana de Capcom va optar per fer este canvi de nom per mantindre un poc el misteri del fil argumental de l’aventura. Bio Hazard, que vol dir “Perill Biològic”, era massa esclaridor. Es va pensar que el nom trencaria molt del misteri de la història que contava el videojoc, i per això van canviar el nom per un que, en valencià podríem traduir com “La Residència del Mal” o una cosa semblant.

Coberta de la versió americana.

Coberta de la versió europea.

 

Resident Evil fou un èxit total de vendes, tant com també la seua segona part, la qual va duplicar la venda i èxit de la primera part. A partir de Resident Evil 2, este estil de joc crearà escola, i seran moltíssimes les companyies i estudis que desenvoluparan videojocs de supervivència i terror.

Un dels títols que aportaria un nou enfocament a esta primera època de videojocs survival horror seria Silent Hill (1999), produït per la també famosa companyia japonesa Konami, i el qual va aportar un nou estil narratiu i jugable inserit en una línia de terror més de tipus psicològic.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.